מפת אתר - מה זה מפת אתר XML ואיך זה עוזר לקידום אתר
מי מאיתנו לא משתמש במפה כדי להגיע למקום מסוים, או להבין איפה הוא נמצא.
כמו שאנחנו משתמשים במפות(יש עדיין כאלה?) ובאפליקציות, גם גוגל יכולים להשתמש במפה כדי להבין ולמצוא טוב יותר את הדפים באתר שלך.
זה אולי נשמע מסובך, אבל התהליך של יצירת מפת אתר הוא קל ומהיר, והוא אחד מה quick wins שכדאי להשיג כבר בהתחלה, בעיקר כשמדובר באתר חדש.
אז למרות שמפת אתר XML היא מהצד הטכני של SEO, התהליך הוא חינמי, קל ויכול בהחלט לשפר תהליך קידום אתרים.
בשביל להבין מה זה ואיך עושים את זה הכנתי את המאמר הזה, ממנו תלמדו כל מה שצריך לדעת על יצירת מפת אתר.
מה זה מפת אתר
מפת אתר היא קובץ XML אשר מספקת מידע על התוכן של כל עמוד והמיקום של כל עמוד באתר שלך.
מפת אתר יכולה להיות בפורמט XML או HTML.
כל דף (בין אם זה פוסט או עמוד קבוע באתר) שאתם רוצים שייסרקו ויופיעו במנועי החיפוש צריכים להופיע במפת האתר.
XML SITEMAPES יכולות להועיל לתהליך קידום אתרים אורגני מכיוון שהן עוזרות לגוגל לסרוק את הדפים של האתר שלכם בצורה מהירה ונוחה יותר.
איך זה קורה?
מה המטרה של מפת אתר
מפות אתר משמשות בעיקר את מנועי החיפוש, והן עוזרות להם למצוא דפים שונים באתר שלכם.
אם להגיד את האמת – גוגל יכולים למצוא ולסרוק את האתר שלכם גם ללא מפת אתר.
אבל זה יכול רק לתרום לקידום האתר, במיוחד לאתרים חדשים ואתרים עם עם הרבה עמודים.
אתרים חדשים יכולים להיעזר מאוד במפה מכיוון שגוגל סורקים בעזרת קישורים את העמודים, ולאתרים חדשים במקרים רבים לא יהיה פרופיל קישורים גדול, כך שזו דרך טובה עבורם לאותת לגוגל "אני כאן!" כדי שיוכלו לסרוק גם אותם.
גם לאתרים מרובי עמודים כמו אתרי ecommerce זה יכול להועיל.
בדרך כלל יהיו לאתרי מסחר עמודים רבים, ומפות אתר יכולות לעשות לגוגל סדר בסריקה.
יחד עם זאת, לא רק אתרים חדשים או אתרי מסחר צריכים מפת אתר, יש לה יתרונות גם לאתרים שונים.
אילו אתרים צריכים מפת XML
כבר הזכרתי שאתרים חדשים ואתרים גדולים יכולים לקבל תמורה טובה על יצירת מפת אתר, אבל לא רק לאתרים כאלו כדאי להכין מפה.
ישנם כמה סוגים של אתרים שכדאי להם להכין מפה:
• חדשים כמו שהזכרתי
• גדולים כמו אתרי מסחר ואתרי חדשות
• אתרים שמתעדכנים כל הזמן ומשנים את התוכן הקיים בתדירות גבוהה
• אתרים עם מבנה עמוק – הכוונה לאתרים עם המון עמודים ושנמצאים במרחק של כמה עמודים מהעמוד הראשי.
• כאלו שמוסיפים תוכן בתדירות גבוהה
יצירת מפה תעשה סדר וארגון ותוכל לעזור לגוגל לזרז את האינדוקס של הדפים באתרים האלו, לכן זה חשוב.
מה היתרונות של מפת אתר XML
כאמור היתרון העיקרי מיצירת מפת אתר הוא שהוא יכול לזרז את האינדוקס, אך זה לא היתרון היחיד שקיים.
היתורנות במפת XML:
מאותת לגוגל אילו עמודים חשובים לנו לאינדוקס
גוגל לא מאנדקסים רק כי ביקשנו, והם לא מאנדקסים רק למי שיש מפת אתר, אך זו עוזרת להם לעשות זאת מהר יותר, והם יכולים להבין מהמפה מה חשוב לכם שהם יאנדקסו.
בעזרת מיקום דפים מסויימים תחת קטגוריות שונות והעדפות, גוגל יכולים לסרוק מהר יותר את הדפים שחשובים לכם יותר.
חסכון בזמן – למרות שגוגל לא מחוייבים לסרוק את האתר רק כי מבקשים מהם יפה (ומגישים להם מפה מסודרת ומאורגנת כמו שהם רוצים) שליחת מפת אתר יכולה אולי לעזור ולהאיץ את הסריקה במקום לחכות שגוגל יעשו זאת בעצמם.
למרות שייתכן והם בכל מקרה יעשו זאת בזמן שהם מחליטים, לפעמים מספיק לשלוח להם את הקובץ והם באמת מאנדקסים.
קרה לי שעמוד חדש שהקמתי לא התאנדקס, כשלפני כן גוגל היו עושים זאת תוך מספר ימים.
לאחר ששלחתי להם את מפת האתר הם אינדקסו לי את העמוד תוך יומיים. אולי הם תיזמנו את הסריקה על האתר בכל מקרה לזמן הזה, אך גם ייתכן שבזכות הוספת המפה בצורה ידנית, הם הקדימו את הסריקה.
איך להוסיף את המפה בעצמכם לגוגל, אני אראה לכם בהמשך.
הבנתם שלהכין מפה יכול לתרום לכם, אבל אילו סוגי מפות אתר יש?
מפות אתר XML ו- HTML
יש 2 סוגים של מבנה למפת האתר.
HTML וXML עליה אני מרחיב לאורך כל המאמר.
מפת HTML
מפות HTML הן כביכול משרתות את הגולשים (המבקרים) באתר.
הן כוללות את כל העמודים של האתר, גם הראשיים וגם הפחות חשובים, מעין תוכן עניינים.
מפת אתר HTML זו רשימה שניתנת ללחיצה באתר והיא עוזרת בהתמצאות של הגולשים.
חשוב לוודא שכל הקטגוריות החשובות מוצגות שם בצורה מסודרת, וכדאי שיכלול לא יותר מ100-200 עמודים או אפילו פחות אם מדובר באתר קטן.
כדאי להשתמש במפת HTML בנוסף למפת XML.
מפת אתר XML מזינה את הזחלנים של גוגל ועוזרת לגוגל לסרוק את העמודים באתר, גם העיקריים וגם הפנימיים.
ה-HTML יעזור למשתמשים שאינם מכירים את האתר להתמצא בו, הם יוכלו לראות מה בדיוק נמצא באתר, מה שיהפוך את תהליך הגלישה שלהם לנוח יותר ותקל על המבקרים.
מבנה מפת האתר XML
המבנה של מפת אתר נראה כך:
כך נראה אתר של עמוד אחד המשתמש בכל התגיות האפשריות.
בואו נבין מה כל אחד מהתגיות אומר:
תגית Loc
תגית זו מדברת על מיקום Locatin, והיא מכילה את הצורה הקנונית והמוחלטת של מיקום כתובת הURL.
שם ניתן לראות אם האתר מאובטח(אם יש לו את פרוטוקול https) ואם בחרתם להוריד את קידומת www.
בעזרת שימוש ב xhtml:link ניתן לציין את גרסאות השפה והאזור עבור כל כתובת אתר, מה שיכול לעזור בהפחתת זמן הטעינה של העמוד.
תגית Lasmod
זו הדרך לעדכן את התאריך האחרון של העמוד, וזו תגית שצריך להשתמש בה בצורה חכמה.
אם תעדכנו את זמן העדכון כל הזמן מבלי לשנות משהו בעמוד עצמו, גוגל עלולים לראות זאת כ"ספאם" וזה עלול לבוא נגדיכם.
לכן מומלץ שנות את זמן העדכון רק במידה ובאמת ביצעתם שינוי משמעותי בעמוד.
תגית Changefreq
זו אינה תגית בעלת חשיבות גבוהה, היא מציינת באיזו תדירות צפוי להשתנות תוכן כתובת האתר.
תגית Priority
זו תג אופציונלי שאומר למנועי החיפוש כמה חשובה כתובת הURL.
הציון שניתן לחשיבות הוא בין 0.0 ל-1, וזו הייתה דרך נוספת להגיד לגוגל שיש לכם עמודים חשובים יותר.
הם כמובן לא מחוייבים לזה, וגוגל בוחרים בעצמם אילו עמודים לתעדף, אך זה יכל לעזור.
למה יכל ולא יכול?
כי ג'ון מולר כבר ציין שמה שמעניין את מנועי החיפוש זה כתובת הURL ובנוסף התאריך האחרון לעדכון (last modification date), לכן התג הזה יחד עם תגית Changefreq כבר אינן משנות באמת, אך כן חשוב שתכירו.
כמובן שאם מוסיפים אותן, הן לא יפגעו בכם, אולי יעזרו במעט-מעט מאוד.
הרחבות של מפת אתר
מלבד מפת אתר רגילה ישנם כמה הרחבות נוספות, בואו ונכיר אותם:
מפת אתר רגילה
זוהי מפת האתר הרגילה, שכוללת את כל הדפים, העמודים והפוסטים שיש באתר.
מפת אתר חדשות
מדובר במפת אתר שתתאים רק לאתרים הרשומים ב Google News.
אתרים כאלו צריכים לכלול במפת אתר חדשות מאמרים שפורסמו ביומיים האחרונים.
יש להם הגבלה של 1,000 כתובות אתרים לכל מפת אתר ויש לעדכן את המפה עם מאמרים טריים ברגע שהם מתפרסמים.
מפות האתר של חדשות אינן תומכות ב-URL של תמונה.
גוגל ממליצה להשתמש ב-schema.org image או og:image כדי לציין את התמונה הממוזערת של המאמר עבור חדשות Google.
מפת אתר וידאו
Video Site Map היא מפת אתר של סרטוני וידאו שיש בדפים של האתר שלכם.
זו דרך מצוינת לעזור לגוגל לסרוק את תוכן הווידאו באתר.
זה עוזר מאוד בתוכן וידאו שהתעדכן לאחרונה או תוכן חדש שהועלה לאתר.
מפת אתר תמונות
מפת אתר נפרדת רק עבור התמונות באתר שלך.
הוספת תמונות למפת אתר עוזרת ל-Google למצוא ולסרוק תמונות שאולי לא יוכלו למצוא בדרך אחרת (למשל תמונות שהאתר שלך מגיע אליהם עם קוד JavaScript)
כיום רוב התמונות נמצאות בתוך התוכן בעמודים, לכן הן ככל הנראה יסרקו גם בלי מפת אתר כזאת, אך ישנם מקרים בהם כן כדאי ליצור מפת אתר לתמנות:
אם האתר שלכם הוא מבוסס על תמונות והן החלק העיקרי בעסק או באתר שלכם.
אתרים כמו shutterstock או אתרים של צלמים יכולים להיעזר ביצירת מפה כזאת.
וחנויות איקומרס שניתן להגיע אליהן גם דרך חיפוש בתמונות של גוגל.
במקרים רבים אפשר להסתפק במפת אתר רגילה, ורק במקרים מיוחדים בהם יש לכם תוכן רב של תמונות, סרטונים או חדשות מומלץ להשתמש גם במפת אתר מורחבת.
מלבד זאת, יש כמה כללים שצריך לעמוד בהם כשיוצאים מפה.
מה מפת אתר צריכה לכלול
- למפת אתר יש מספר דרישות שהתוכן שאתם רוצים שיופיע במפה יתאנדקס בהן, והן צריכות:
- לא להיות גדולות מדי – עד 50MB או שיהיו לה 50,000 URLים, מעבר לזה, יש צורך במפת אתר נוספת.
- להכיל רק כתובות URL קנוניות עם קוד סטטוס 200.
- להיות עד 200,000 כתובות לכל מפת אתר.
- להיות דחוסה בפורמט .gz (סוג של קובץ דחוס).
- להיות מקודד ל UTF-8
רוב מערכות לניהול תוכן יעדכנו באופן אוטומטי את המפה, אבל אילו כלים יש ליצירת מפה?
כלים ליצירת מפת אתר
אפשר להשתמש בכלים שונים כדי להכין מפה, בואו נעבור על העיקריים:
YOAST
יוסט הוא אחד מהתוספים המוכרים והנפוצים ביותר בוורדפרס לקידום אתרים.
זהו תוסף שיש לו הרבה אפשרויות שעוזרות בקידום האתר.
אחת מהעיקריות ביותר הן יצירת מפות XML.
מה שעליכם לעשות היא כמובן להוריד את התוסף לוורדפרס אם אתם משתמשים בוורדפרס (אם לא, כל זה כמובן לא רלוונטי אליכם) ולאחר שהתקנתם אותו עליכם לגשת אל המאפיינים.
לוודא שהעפלתם את "מפות XML" והם יצרו עבורכם מפה
כדי לראות אותה כל שעליכם לעשות הוא לרשום כתובת האתר שלכם ולהוסיף לה את סיומת "sitemap.xml" ותגיעו אל מפת האתר.
חשוב לוודא שהתאריך ב last modified הוא תאריך עדכני, זה התאריך האחרון בו המפה עודכנה.
SCREAMING FROG
הסקרימינג פרוג הוא אחד הכלים שכל מקדם אתרים חייב להכיר, היא עוזרת לנתח אתרים ולאתר תקלות, והוא מציג לכם את מה שהזחלנים של גוגל רואים כשהם סורקים.
כדי ליצור מפת אתר דרך "הצפרדע" עליכם לבצע סריקה על האתר שלכם.
אם באתר שלכם יש מעל 500 עמודים, תצטרכו להשתמש בגרסה בתשלום של הכלי הזה מכיוון שהגרסה החינמית נותנת הגבלה לסריקה של עד 500 כתובות URL.
לאחר שהכנסתם את כתובת האתר וביצעתם סריקה, לחצו על "Sitemap" בסרגל העליון
בחרו בסוג המפה שאתם רוצים (בכלי הזה ניתן להפיק או רגיל או מפת תמונות)
ועליכם לבחור אילו כתובות ועמודים להיכלל בקובץ.
או אם ואילו תגיות "עדיפות" אתם רוצים לכלול(מה שיכול לעזור לגוגל להבין מה בעדיפות עליונה מבחינתכם)
וישנם עוד אפשרויות שאתם יכולים לבחור כרצונכם.
לאחר מכן לוחצים על המשך ושומרים את הקובץ, ואז יש לכם קובץ של מפת אתר מוכן לפעולה.
כך נראית המפה בקובץ:
אתר xml-sitemap.com
כמו שאתם מבינים מהשם – זה הוא אתר ליצירת מפות אתר.
וזה נעשה בצורה פשוטה ביותר.
מקלידים את הכתובת של האתר שלכם
לוחצים על Start
לאחר סיום סריקה והפקת המפה, לוחצים על View Sitemap Details
וניתן להוריד את מפת האתר שלכם בלחיצה על ההורדה.
הצלחנו להכין מפת אתר, מעולה!
אבל עכשיו צריך להעלות אותה לגוגל שיסרקו אותה.
איך עושים את זה?
איך להעלות את קובץ ה XML לגוגל
אחרי שהכנו את מפת האתר זה הזמן לאותת לגוגל.
אם הכנתם את מפת האתר דרך התוסף של יוסט אתם יכולים להמשיך, אם לא, עליכם קודם כל להעלות את מפת האתר שיש לכם בתוך הקובץ(בין אם הפקתם אותו דרך screaming frog או דרך כל כלי אחר) אל האתר שלכם.
זה נעשה בעזרת FTP שזה פרוטוקול להעברת קבצים, אך אם אין לכם ידע מומלץ להיעזר במדריכים שיש ברחבי הרשת או במפתחים ואנשים שכן מבינים כדי שהתהליך יבוצע כמו שצריך
לאחר שחיברתם את האתר שלכם ל Google search console תוכלו להעלות גם לגוגל את המפה.
בתוך הGSC אתם צריכים לבחור באתר שלכם קודם כל, ואז תיגשו לסרגל שלכם למפת אתר.
אתם תקבלו מלבן ובו רשומה כתובת האתר שלכם, כשבסיומת עליכם להוסיף את הכתובת המלאה של מפת האתר.
במקרים רבים זה יהיה "sitemap.xml".
וזו התוצאה שהתקבלה:
תהליך העלאה הוא פשוט ולא מסובך כלל, וזו פעולה שאפשר לעשות בכמה דקות בלבד ואז סיימתם וכל מה שנותר הוא לחכות שגוגל יסרקו את האתר.
עליכם לחזור על הפעולה הזאת בכל פעם שתוסיפו תכנים נוספים לאתר.
העלאת מפה דרך robots.txt
ישנם 2 דרכים שעוזרים לגוגל לסרוק ולאנדקס את האתר שלכם, הראשון הוא כאמור קובץ המפות.
ועל מנת שתוכלו לשפר את הסיכויים לסריקה של האתר בצורה האופטימלית ביותר, הייתי ממליץ להעלות את המפה בדרך נוספת – בעזרת ה-robots.
קובץ robots.txt
קובץ הrobots הוא קובץ שבעזרתו מי שמנהל את האתר מראה לזחלנים (לרובוט) של גוגל איך לסרוק את האתר שלכם.
הקובץ הוא חלק מ REP שהמשמעות היא Robots Exclusion Protocol, ואלו הם חוקים או סטנדרטים שעל פיהן פועלים הרובוטים של גוגל ואיך הם סורקים את האתרים.
הפרוטוקול קובע גם איך מנועי החיפוש צריכים לקרוא קישורים (קישורי "nofollow" וקישורי "dofollow")
קובץ robots.txt נותן אינדיקציה למי מותר או אסור לסרוק את האתר, ואילו חלקים שלו אינם ניתנים לסריקה.
זה נעשה על ידי הגדרה של "allow" או "disallow" שניתנת להם.
כדי להכנס לקובץ הרובוטס של האתר, כל שעליכם לעשות הוא להוסיף לכתובת האתר שלכם את סיומת "robots.txt"
איך ליצור קובץ רובוטס יחד עם מפת אתר
הדבר הראשון שעליכם לעשות הוא לערוך את קובץ הרובוטים (אני עושה את זה בwordpress בעזרת התוסף של יוסט – נכנסים ל"כלים" בתוך התוסף, ואז לוחצים על "עריכת קבצים" ומגיעים לאזור עריכת הקובץ)
*אם אתם לא מוצאים את האפשרות ל'עריכת קבצים' ייתכן וזה בגלל שוורדפרס השביתה את עריכת הקבצים אצלכם. תצטרכו להפעיל את האפשרות הזאת או לערוך את הקובץ באמצעות FTP.
במידה ואתם לא יודעים איך לעשות זאת, תפנו אל שרת האחסון שלכם והוא יוכל לעזור.
מוסיפים את כתובת המפה של האתר, כשלפני זה צריך לרשום "sitemap :"
זה צריך להראות כך :
אם יש לכם מספר מפות אתר, אפשר לרשום כל אחת מהן
עברנו על כל מה שצריך לדעת בנוגע למפת אתר.
איך ליצור מפת XML, איך להעלות אותה לגוגל ואת החשיבות של המפה.
למרות שדירוג האתר לא יקום או יפול על אם יש או אין לכם מפת אתר, אנחנו תמיד צריכים לחשוב איך אפשר לשפר ואם זה יכול לעזור, אפילו קצת, זה כדאיי, בייחוד כשזה לא דורש יותר מדי מאמץ.
אשמח לדעת אילו עוד מהדברים במאמר אתם לוקחים איתכם, מוזמנים ליצור איתי קשר.
מקדם אתרים שחי ונושם את התחום. עוסק בתחום השיווק באינטרנט משנת 2017, בדגש על קידום אתרים. גר בכפר סבא ואוהב ספורט(בעיקר כדורגל וריצה).